MonumentFor
monumente
 
George Coșbuc
Busturi
George Coșbuc
Autor: Ioan Gr. Popovici
Anul amplasării: 1943
Cod LMI: B-III-m-B-20036
Cod DGAPMFP: 1049
Tip de proprietate: Disp. Primar General nr. 1685/1999
Localizare: Grădina Cișmigiu (Rotonda Scriitorilor)
Povestea locului

Atunci când a fost inaugurat Rondul Roman în 1943, cu siguranță că atât primarul Bucureștiului, Ion Rășcanu,  cât și inițiatorul proiectului, filozoful  Ion Petrovici, secretar de stat la Ministerul Culturii și Cultelor, și-au dorit ca acest cerc perfect  din mijlocul Bucureștiului  să fie - nu doar un loc de relaxare, dar și un spațiu al admirației față de frumos și față de cultură, un Pantheon al statuilor marilor oameni ai României.

Dacă astăzi, am face un exercițiu de imaginație și am  privi de undeva de sus grădina Cișmigiului, am vedea că  Rotonda Scriitorilor seamănă izbitor cu amprenta arheologică a unui templu antic. 

Douăsprezece coloane care marchează un cerc. Fără început, fără sfârșit și având cerul drept cupolă, un „conclav” de doisprezece apostoli ai culturii române, luptători cu pana și mărturisitori ai dragostei de România.

În fiecare anotimp Rotonda își arată altă frumusețe. Vara și toamna nuanțele de verde, apoi de auriu, se revarsă și se împletesc, iar busturile albe se profilează cu alura lor clasică pe zbuciumul frunzelor. Iarna totul devine desen alb-negru de ramuri goale, numai arborii veșnic verzi îmblânzesc răceala pietrei, iar marmura statuilor luminează cercurile concentrice de regnuri înfrățite” (Victoria Dragu Dimitriu).

Despre monument

Monumentul îl reprezintă pe George Coșbuc (20 septembrie 1866, Hordou-9 mai 1918, București), poet, critic literar și traducător român. Artistul l-a imortalizat pe Coșbuc într-o atitudine olimpiană, senină, deși străbătută de o undă de tristețe, care îi întunecă privirea, fixată în absolut. Arcadele stilizate, bine conturate, adaugă o notă subtilă de dramatism întregii expresii. Artistul lasă impresia că și-a propus să surprindă în piatră, pentru eternitate, efigia unui clasic al literaturii române.

Despre personalitatea reprezentată

Născut într-o veche familie de preoți, tânărul Coșbuc s-a dovedit a fi un talent precoce,  versificând cu pricepere în stil popular, încă de pe băncile școlii primare. În buna tradiție a Școlii Ardelene, poetul îi studiază cu pasiune pe clasicii greci și latini, poezia germană, dar și poemele lui Petӧfi Sandor.

După trecerea bacalaureatului la Liceul din Năsăud, în anul 1884 s-a înscris la Facultatea de Filosofie și Litere a Universității din Cluj.  În anii care au urmat a colaborat la diverse publicații ardelene: „Familia”, „Foaia Interesantă”, „Tribuna”, la această din urmă publicație lucrând ca redactor, chemat fiind de directorul revistei, Ioan Slavici. 

În anul 1889, George Coșbuc a fost remarcat de Titu Maiorescu și a fost chemat la București, unde și-a început colaborarea la „Convorbiri Literare” și a participat la ședințele Junimii. Aici la Junimea avea să citească pentru prima dată din Nunta Zamfirei, cel mai cunoscut poem la său. 

Poetul s-a adaptat cu greu la mediul bucureștean și a păstrat mereu nostalgia Hordoului natal și gândul întoarcerii în Ardeal.

Primul său volum a fost Balade și Idile, tipărit în 1893, urmat de Fire de Tort în 1896, Ziarul unui pierde vară, în 1902 și Cântece de vitejie, închinat Războiului de Independență, în anul 1904.
George Coșbuc
Nu de mică importanță este munca lui Coșbuc de traducător. Stăpânirea perfectă a versificației l-a ajutat în tălmăciri magistrale ale operelor lui Vergiliu, Byron, Schiller. De la el ne-au rămas și traduceri exemplare inclusiv din limba sanscrită, cum ar fi Sakuntala, de Kālidāsa.

Poezia sa aparține patrimoniului cultural național, creația sa recomandându-l drept un autor clasic al literaturii române, un om cu un gust literar desăvârșit și un autor canonic, care nu poate lipsi din manualele școlare nici în ziua de azi. A dus, de asemenea, o prodigioasă activitate de iluminare (culturalizare) a țăranilor, fiind un precursor al mișcării poporaniste.  

Tot ca traducător, a reușit să dea o versiune completă a operei lui Dante, Divina comedie. A tradus de asemenea Eneida lui Virgiliu și Odiseea lui Homer, pe care le-a adaptat sufletului și înțelegerii din mediul țărănesc. A introdus specii ale poeziei orientale, cum ar fi gazelul, în poezia română. Toate aceste calități îl recomandă pentru poziția pe care o ocupă, de autor clasic, dar mai ales simțul echilibrului și faptul că a scos în evidență partea solară, idilică a sufletului țăranului român.

Coșbuc a murit în anul 1918, sfâșiat de durerea pierderii unicului său fiu Alexandru, pierit la numai 20 de ani, într-un accident de mașină.

Presa vremii

Liviu Rebreanu scria în ziarul „Lumina”, la câteva zile după moartea poetului: „Coşbuc e primul poet pe care-l dă Ardealul literaturii româneşti. Ardelean a rămas toată viaţa. […] A răsărit deodată, fără să-l ştie nimeni, fără să facă ucenicia cafenelelor şi bisericuţelor bucureştene. Şi a biruit împotriva tuturor celor scufundaţi în inimaţii şi neputinţi. A adus lumină, sănătate, voioşie. Scrisul lui Coşbuc trăieşte şi va trăi cât va trăi neamul românesc.”

Descriere tehnică

Dimensiuni: statuie:
0.90 m, soclu: 2,40 m

Material: statuie:
marmură de Rușchița, soclu: piatră de Câmpulung

Pe fațada soclului este inscripționat: GH. COȘBUC 1866-1918

Despre autor

Bustul a fost realizat de Ioan Grigore Popovici (1907, Vaslui– 1946, București), sculptor român. A studiat la Școala de Arte și Meserii din Iași, cu Wladimir Hegel, apoi la  Academia de Arte Frumoase din București unde l-a avut  profesor pe maestrul Paciurea.

În 1934 a obținut bursa Paciurea, iar între 1937 – 1938 bursa Școlii Române de la Roma. A avut expoziții personale la București în 1936 și 1938 și participări la expoziții colective în țară și la bienala de la Veneția în 1942.

Ioan Grigore Popovici a fost tatăl sculptorului Constantin Popovici. 

Se pare că moartea sa, în 1946, în urma unei rafale de mitralieră, la domiciliul său, a făcut parte dintr-o serie de asasinate politice (ca și eliminarea, în aceeași perioadă, a unor artiști plastici ca Anatol Vulpe, Elena Popeea și Ion Diaconescu).