Constantin (Mușat) Baraschi (1902, Câmpulung - 1966, București) este un sculptor român, membru corespondent al Academiei Române din 1955. Studii: 1921–1923, Bucureşti, Şcoala de Belle-Arte, cu Fritz Storck şi Dimitrie Paciurea; 1927–1928, Paris, Academiile Grande-Chaumière şi Julian, cu Henri Bouchard şi, probabil, cu Antoine Bourdelle.
În 1929 călătoreşte în Grecia, Italia şi Iugoslavia unde ia contact cu opera lui Ivan Mestrovic. A fost membru în mai multe asociaţii artistice: 1930–1940, Grupul nostru; 1932, Salonul de toamnă; 1939, preşedinte al Sindicatului artelor frumoase.
A fost profesor pentru Valentina Boștină, George Apostu, Gabriela Manole-Adoc, Vasile Aciobăniței, Livia Cernensky, Victor Roman.
Primește premii: în 1938 - Premiul Academiei Române, în 1951 titlul - Maestru Emerit al Artei, Medalia de Aur la expoziția internațională de la Paris din 1937, Medalia de Argint pentru sculptură „Sfântul Gheorghe” în 1940. Din 1950, profesor la IAP Bucureşti. În atelierul său, mai mulţi viitori sculptori, printre care Paul Vasilescu şi Peter Jacobi, au primit primele îndrumări.
Premii: 1927, bursa SO pentru Paris; 1929, Barcelona Exp. intern., diploma de onoare; 1937, Paris, Exp. universală Arts et Techniques dans la Vie Moderne, medalia de aur; 1940, Milano, Trienala, medalia de argint pentru sculptura Sfântul Gheorghe; 1949, 1951, 1953, pr. de stat; 1954, artist al poporului; 1955, membru corespondent al Academiei Române.
Sculptura sa se plasează sub semnul unui realism academizant care a răspuns gustului oficial atât în anii interbelici cât şi în perioada stalinistă. Autorul unor busturi şi statui ale lui Carol II. A preferat bronzul şi marmura, mai adecvate intenţiilor de glorificare ale sculpturii. În anii ’30 sculptează nuduri feminine viguroase (Tors, bronz, Muz. de Artă, Constanţa) şi portrete feminine graţioase în care parafrazează portretele renascentiste. Polemica din jurul statuii lui Eminescu, declanşată de articolul lui Dan Hăulică din 1965, care a antrenat un număr mare de artişti şi oameni de cultură, a fost semnalul abandonării oficiale a realismului socialist.
Artă publică:
1931–1932, Predeal, Monumentul Eroilor;
1938, Bucureşti, Arcul de Triumf, basoreliefuri;
1939, Parcul Herăstrău, Fântâna Modura (demolată şi reconstruită în 2006, bronz);
1940, faţada Facultăţii de Drept, Solon, piatră;
1945, Bucureşti, Piaţa Victoriei, Mon. Ostaşului Sovietic, bronz (1990 reamplasat în Cimitirul sovietic, Pipera); 1964, Constanţa, Parcul Teatrului, Satir şi nimfă, marmură; Mamaia, Satir şi nimfă, bronz; anii 1990, Bucureşti, Caragiale, bronz, reamplasată de două ori ca urmare a unei polemici cu substrat politic.
Printre creațiile sale de referință se numără două altoreliefuri pentru Arcului de Triumf, statuia „Nicolae Bălcescu”, dezvelită în 1969 la Pitești și două basoreliefuri pentru fațada Institutului de botanică din capitală.
A contribuit la detalii din iconostasul Bisericii Cașin, este autorul busturilor lui Nicolae Bălcescu, Alexandru Sahia și George Coșbuc din parcul Carol I.
În București, pe Calea Dorobanți, se găsește blocul Zodiac, construit în perioada interbelică, care astăzi este declarat monument istoric. Poartă această denumire datorită celor 16 panouri decorative cu tematică astrologică realizate de Constantin Baraschi.
Constantin Baraschi a fost rector la Institutul de Arte Plastice din București și singurul sculptor român care a scris un tratat de sculptură ("Tratat de sculptură", 2 vol., Editura Meridiane 1962. Ediția a II-a în 1964).
La Câmpulung, în Grădina Publică, se află sculpturile sale "N. Bălcescu" și "Autoportret". Tot în localitate mai sunt "Țăranca din Muscel" și grupurile statuare de la Cimitirul Flămânda și de la intrarea în stadionul Câmpulung.
Din patrimoniul Muzeului de Artă din Constanța fac parte patru lucrări realizate de Constantin Baraschi: "Faun" (1938), "Tors", "Extaz" și "Portret George Enescu". Tot în Constanța se află "Satirul și Nimfa", statuie amplasată, în anul 1964, în parcul Teatrului Constanța. Sculptura "Extaz", aflată în muzeu, a fost lucrată din marmură, iar o variantă turnată în bronz este amplasată în stațiunea Mamaia;
Aleea Cariatidelor, din Parcul Herăstrău face parte din ansamblul statuar Fântâna Modura, care a fost realizat în 1939 de sculptorul Constantin Baraschi. Cele 20 de cariatide, așezate în două șiruri de câte 10 statui pe fiecare parte a aleii, reprezintă țărănci din Muscel și Mehedinți, îmbrăcate în port popular și purtând pe cap un ulcior. La capăt se află statuia Modura, o femeie despre care legenda spune ca i-a oferit apă lui Carol al II-lea atunci când acesta a aterizat forțat în comuna Vadu Crișului, Bihor. Regele a emis și o monedă înfățișând-o pe Modura. Lucrarea a fost distrusă în anii cinzeci pentru a face loc statuii lui Stalin. Grupul statuar care se află acum la intrarea în Herăstrău este o reconstituire realizată de sculptorul Ionel Stoicescu, în anul 2006, pe baza fotografiilor de epocă și a unei cariatide originale găsite în cimitirul Bellu în 2006 .
Monumentul Kilometrul zero localizat în centrul Bucureștiului, în fața Bisericii Sf. Gheorghe, a fost creat de către Constantin Baraschi în 1938, statuia lui I. L. Caragiale din București,bustul lui Nicolae Bălcescu, amplasat în Rotonda scriitorilor din Parcul Cișmigiu din București.
Cele 4 efigii de bronz, reprezentând capul lui Mihai Viteazul și stema țării din acea vreme, încastrate în pereții podului peste râul Neajlov, construit in epoca regelui Carol al II-lea, reconstituit în anii 1934 -1935, în cinstea victoriei asupra turcilor la Călugăreni.
Fata pe valuri, sculptură în bronz - fântână arteziană, instalată în anul 1966 în fața magazinului Romarta din Galați. O replică a acestei sculpturi se află la Genova, în colecția Hohn.
Zbor, basorelief pe fațada fostei uzine "Tractorul" din Brașov.